صفحه اصلی

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی بیمه اتکایی

معرفی صنعت بیمه اتکایی

معرفی صنعت بیمه اتکایی

از اصول اولیه و مهم بیمه آن است که ریسک‌های بیمه‌شده تا جایی که ممکن است در سطح وسیعی اعم از ملی و بین‌المللی پخش شوند. پوشش بیمه اتکایی به مفهوم توزیع جهانی ریسک است. این بیمه امکان پاسخگویی به خسارت‌هایی که در طول زمان اعتبار قرارداد اتکایی به وقوع‌‌‌می ­پیوندد، را برای شرکت بیمه واگذارنده به وجود‌‌‌ می‌آورد تا شرکت بیمه بتواند ریسک‌های یکسان و همگن را برای سهام خود جمع‌آوری کند، اگر مجموع این ریسک‌‌ها مازاد بر ظرفیت نگهداری تشخیص داده شود، وجود قرارداد اتکایی کمک می‌کند تا این شرکت تعادل و توازن مالی خود را حفظ کند و به او اجازه می‌­دهد تا سرویس بهتری به مشتریان خود ارائه کند و خسارت‌های واردشده را به موقع پرداخت نماید.
بیمه‌گر اتکایی، بیمه‌گر واگذارنده را در مقابل زیان­‌های سنگین مالی که ممکن است با وقوع خسارت‌های بزرگ یا تعداد زیادی خسارت در ابعاد کوچک و متوسط که در یک زمان محدود وارد شوند، حمایت‌‌ می‌کند. در حقیقت بیمه اتکایی عبارتست از بیمه ریسکی که بیمه‌گر واگذارنده آن را بیمه کرده است. البته لازم است اشاره شود که از نظر حقوقی ارتباطی بین قرارداد بیمه ریسکی که بیمه‌گذار و بیمه‌گر منعقد ‌‌‌می‌کنند با قرارداد بیمه‌ای که بیمه‌گر واگذارنده و بیمه‌گر اتکایی ‌‌می‌بندند وجود ندارد و در واقع دو قرارداد جداگانه محسوب‌‌ می‌شود. به طور کلی قراردادهای اتکایی با قراردادهای سایر رشته‌‌های بیمه متفاوت است. طبق قوانین اکثر کشورها، شرکت­‌های «بیمه مستقیم» مجبور به عقد قراردادهای بیمه اتکایی هستند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.
شرکت‌های اتکایی به دلیل فعالیت‌های تخصصی بین­‌المللی، عموماً از دانش مدیریت ریسک بالایی برخوردار می‌باشند و این امر موجب بالا بودن توان فنی این شرکت‌ها شده است. شرکت‌های اتکایی به منظور انجام عملیات برون مرزی، نیازمند اثبات سطح توانگری و اعتبار به شرکت‌های معتبر رتبه‌بندی مثل AM Best هستند. از طریق رتبه دریافت‌شده، میزان اعتبار شرکت سنجیده می­شود. در برخی از کشورها حداقل رتبه اعتباری برای فعالیت در آن کشور توسط نهاد ناظر مشخص می­‌شود.